Mediernes monopol er brudt. Nutidens fotografer er datidens typografer. Markedet er ved at forsvinde under de skrivende, freelancere som fastansatte. Video og webtv er det nye surviving medie.
Sådan lød Jyskbank.tv kommunikationsdirektørens nådesløse vision for mediernes fremtid.
PRESSEARR: DANSKE FØDEVARE- OG LANDBRUGSJOURNALISTER
Tekst & foto; Anita Corpas
Novo Nordisk, Mærsk, Årstiderne og Jyske Bank. Stadig flere større virksomheder satser på deres eget Brand Newsroom.
– For med en mac og en smartphone har du dit eget newsroom. Det er alt for dyrt at leje ind.
Kommunikationsdirektør for Jyske Bank Tv, Lasse Høgfeldt var nådesløs i sin vision for mediernes fremtid.
– Mediernes monopol er endegyldigt brudt. When you can’t rely on the media, you become a media, fastslog han og pointerede, at det lige er, hvad stadig flere virksomheder gør.
Danske Fødevare og Landbrugsjournalister fik ved sit arrangement for medlemmer et helt unikt kik ind i produktionen af Jyskebank.tv.
Markedet forsvinder
Gennem snart syv år har banken fra sin location i Silkeborg dagligt sendt finansielle nyheder og økonomiske baggrundshistorier, foruden oplysende og underholdende journalistiske indslag fra ind- og udland.
– Nutidens fotografer er datidens typografer. Markedet er ved at forsvinde under de skrivende, freelancere som fastansatte, sagde Lasse Høgfeldt og pegede på, at US-præsident Barack Obama to dage efter sin State of Unions tale kun gav tre interviews.
De tre udvalgte var YouTube stjerner og videobloggere kendt for videnskab, make-up tutorials, og for at spise cornflakes siddende i et badekar.
Men der var ingen fine fornemmelser hos præsidenten, for hver af disse tre har over 20 millioner viewers.
Det er dén virkelighed, jyskebank.tv forholder sig til.
– Vi bygger vores eget publikum og fokuserer på, at folk hellere vil se video om, hvordan deres iPhone virker end læse om det.
– På facebook deler vi den gode historie, det fortællende univers – ikke facts and figueres.
Lukkede alt print
Hos Jyske Bank tror de kun på video og lukkede i 2008 alt print. Også deres meget populære Jysk Bank Nyt der udkom til 200.000 husstande.
– For med et tiltag som dette, er vi nødt til at fokusere. Vores grundidé er; think like a Publisher. Vi tager altid udgangspunkt i, at vi er journalister, og vi taler altid om, hvad det er, seerne vil have, sagde Lasse Høgfeldt og afslørede, at den nye ambition er at vinde en cawling.
10-12 journalistiske medarbejdere i Jyskebank.tv producerer årligt ca. 500-1000 videoer. Udover licens, faciliteter og udstyr koster det mellem 1 og 3 millioner kroner plus lønomkostninger at holde webkanalen i luften.
Vandt pris igen
Jyskebank.tv har gennem årene vundet adskillige internationale priser for sit webtv og sin kommunikation.
Ved Digital Communication Awards netop afhold i september i Berlin – også kaldet EM i Kommunikation – vandt Jyskbank.tv hele tre trofæer i kategorierne ”Bedste Online Newsroom”, ”Bedste Intranet”, og ”Bedste Video-Channel”.